BLOG
Twórcze rozgrzewki językowe
Podczas nauki języka obcego ogromną rolę – zarówno dla nauczyciela, jak i dla uczącego się odgrywają rozgrzewki językowe. Nauka przebiega wtedy naturalniej i uczymy się z przyjemnością.
Rozgrzewka może pełnić funkcję wprowadzenia do nowego tematu, powtórzenia i utrwalenia poznanego materiału, kontroli wiedzy. Rozgrzewka na również znaczenie pod względem psychologicznym: pozwala obniżyć napięcie, stres i lęk, wprowadza dobry nastrój, buduje pozytywne relacje w grupie.
Podczas rozgrzewki można ćwiczyć wszystkie umiejętności językowe: mówienie, czytanie, pisanie, rozumienie. Zadania podczas rozgrzewki powinny aktywizować wszystkie kanały odbioru informacji i zaspokajać potrzeby wszystkich typów uczących się: wzrokowców, słuchowców i ruchowców.
Godne polecenia są m.in.:
- „Co jest potrzebne do…?” – uczniowie wymieniają co jest potrzebne do… (np. łowienia ryb, upieczenia ciasta, odkrycia naukowego, zdobycia wysokiej góry). Propozycje nie mogą się powtarzać.
- „Myślenie pytaniem – co mnie dziwi?” – nauczyciel prosi uczniów o napisanie zdania „Dziwi mnie, że…” i dokończenie go na 10 różnych sposobów.
- „Co jest interesującego w ...” - nauczyciel prosi uczniów, aby w grupach zastanowili się i wypisali, co jest interesującego w zwyczajnych rzeczach np. marchewce, butach, długopisie, itp.
- „Nie piszemy litery Z” – uczniowie w ciągu dwóch minut wypisują np. przymiotniki określające cechy charakteru, które nie zawierają określonych liter. Potem czytają je na głos – wygrywa osoba mająca ich najwięcej.
- „Piszemy historyjkę” – nauczyciel zaczyna grę, pisząc na kartce pierwsze zdanie, następnie każdy uczeń dopisuje jedno według uzgodnionego wcześniej tematu Po około 10 dopisanych zdaniach grupa odczytuje całą historyjkę.
- „Worek skarbów” – nauczyciel wkłada do nieprzezroczystego woreczka przedmiot i zapisuje na tablicy zdania typu: „To nie może być…”, „To musi być…, ponieważ jest…. ”, „Wydaje mi się, że to…”. Uczniowie otrzymują woreczek i nie zaglądając do niego, dotykając przedmiotu, starają się odgadnąć, co to za rzecz; opisują ją używając wyrażeń zapisanych na tablicy.
Przytoczone rozgrzewki warto stosować na początku każdych zajęć , niezależnie od zaplanowanego tematu.
Autor: Aleksandra Skórzewska
← POWRÓT ← POWRÓTInformacje i zapisy
Sekretariat Lingua House | Sekretariat Coaching & Training House | ||
Telefon: 32 781 77 81 | Telefon: 32 256 10 40 | ||
E-mail: biuro@lingua-house.pl | E-mail: info@coaching-house.pl |